امروز پنجشنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

اخبار ویژه آزمایشگاه ها

به زودی به روز رسانی می گردد.














چالش آزمایش A1C در بیماران با کمبود G6PD

هموگلوبین A1c نشانگری استاندارد برای تشخیص و کنترل قند است. کیت های سنجش A1c از سال 1978 در دسترس آزمایشگاه ها قرار دارد. در سال 2010 نقش A1c انجمن دیابت آمریکا شاخص ٪ A1c ≥6.5 را به عنوان یک معیار تشخیصی برای دیابتاضافه کرد. مقدار ٪6.5 که به عنوان نقطه برش بهینه برای تشخیص انتخاب شد، با کمینه ی معیار تشخیص قند ناشتا برای تشخیص دیابت میلیتوس (126میلی گرم در دسی لیتر و یا بیشتر) و گلوکز  2 ساعته پلاسما (200میلی گرم در دسی لیتر و یا بیشتر) همخوانی دارد. مقدار هموگلوبین سطوح A1c بازتاب دهنده میانگین سطوح گلوکز خون در 2 تا 3 ماه گذشته است و به خوبی وابستگی خود را با عوارض میکروواسکولار و تا حدی کمتر با عوارض ماکروواسکولار نشان داده است. نیازی به ناشتا بودن ندارد و دارای تکرارپذیری خوبی است.
 


نمایش کامل

هیپوگاماگلوبولینمی

هیپوگاماگلوبولینمی وضعیت کمبود گاما گلوبولین های پلاسما و نارسایی در تشکیل آنتی بادی بوده و شایع ترین علت آن در سراسر جهان سوء تغذیه است. هیپوگاماگلوبولینمی ها بیماری های ناهمگنی است که یا منشا اولیه دارد (اختلالات ژنتیکی ویا ناهنجاری های کروموزومی) و یا منشا ثانویه (ناشی از عوامل بیرونی - عوامل عفونی، واسطه هایی مانند کورتیکواستروئیدها و سرکوب کننده های ایمنی، شیمی درمانی، بیماری های متابولیک مانند سندرم نفروتیک، اختلالات تغذیه ای و شرایط محیطی مانند اشعه یونیزان.

 

  نمایش کامل

خطر سرطان با داروهای دیابت کاهش مییابد

خطر سرطان با داروهای دیابت کاهش مییابد یافتههای یک تحقیق جدید حا کی است برخی داروهای دیابت شامل دارو ی «اوزمپیک» (Ozempic) با کاهش خطر ابتلا به انواعی از سرطان ارتباط دارد. 
به گزارشی از پایگاه اطلاع رسانی مدیکال ا کسپرس، این مطالعه تحقیقی که نتایج آن در نشریه جاما/  JAMAانتشار یافته، محققان بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲را که با انسولین درمان شدهاند، با بیماران مصرف کننده دارو یهای موسوم به «جی ال پی  »۱مانند اوز پمیک بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ مقایسه کردند.

 

  نمایش کامل

گفتگویی با دکتر علی اکبر سلیمانی رهبر؛ متخصص علوم آزمایشگاهی و استادیار دانشگاه

در این شماره از نشریه، پای صحبت های دکتر علی اکبر سلیمانی رهبر نشستیم تا از خدمات و سوابق علمی و تحصلیشان برایمان بگویند. وی متولد اسفند 1323 است و با تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی و داروسازی، سرانجام درسال  1387 با رتبه دانشیاری باز نشسته شدند. گفتنی است پس از گذشت  80 سال از عمرپربار این استاد فرهیخته، وی همچنان در کسوت آزمایشگاهیان فعالیت دارد. در ادامه گفتگویی صمیمانه با دکتر سلیمانی رهبر داشتیم که با وی بیشتر آشنا می شویم.

 

  نمایش کامل